-98- Dagen , tussen 25 november 2006 de laatste BATC Boerdesprintwedstrijd in 2006 en de 1e testdag 2007 op ATP-Papenburg
Seat-Racing-Osnabrueck (Andreas van der Haar) onze pits-collega van de voorgaande jaren is de organisator van de testdag. Voor ons WRD-racing is het een bijzondere dag. Voor het eerst zal de 96 BMW STW haar eerste roll-out maken.
Ongeveer 20 teams hebben de moeite genomen om af te reizen naar Papenburg. De afstand bedraagt ongeveer 330 kilometer en aangezien het programma al om 11:00 uur begint en wij altijd enige voorbereidingstijd nodig hebben start onze reis al erg vroeg: 05:45 vertrek.
Onderweg worden we ingehaald door Ronald Kiefte. Ronald Kiefte, één van de drijvende krachten achter garage Kiefte in Julianadorp onder de rook van Den Helder, wilde ook graag eens kennis maken met dit testcentrum van Karmann en DaimlerChrysler. Als een mini-colonne vervolgden we onze weg naar Papenburg.
Zoals we in maart mogen verwachten, maar toch nog altijd beter dan 2006 toen het gevoelsmatig vroor en er werkelijk sneeuw naast de baan lag, was regen ons deel in Papenburg. Heerlijke regen van miezeren en vooral blijven doormiezeren. Met als gevolg dat je binnen 0,5 uur nat bent zoals alsof je zo weer moet afzwemmen voor het B-Diploma met de kleren aan.
1 Voordeel, de kachel in de trouwe Mercedes-Benz bus brandt volop en geeft voldoende warmte af.
Eindelijk wordt het 11:00 uur en mogen we heel voorzichtig de baan op. Dit blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Vol trots aan iedereen verteld dat we een 5 platen carbon koppeling in de nieuwe auto hebben zitten…Maar als een beginner rij ik weg.. De auto slaat af. Met veel toeren moet de koppeling worden losgelaten om het nieuwe beest in beweging te krijgen. Maar dan gebeurt er ook wel wat.
Op een natte baan worden de eerste meters in de nieuwe BMW STW bolide gemaakt. En bij deze eerste meters zou het niet blijven. 40 minuten wordt in de nieuwe auto gereden en met een smile van oor tot oor zet Wim Wiehemeijer jr de auto weer op de improvisorische Paddock.
De 2e training is wederom succesvol en er worden weer 25 minuten gereden.
In de 3e training lijkt er een klein probleem te ontstaan. De auto loopt op 3 cilinders. Gelukkig is Ronald mee en alsof we nu op de testdag al het kampioenschap 2007 kunnen opeisen wordt er een heel diagnose programma doorlopen. Systematisch sluit Ronald Kiefte de mogelijke oorzaken uit. De vette bougie lijkt het gevolg van versleten compressie/olieveren van de zuiger.
Met een toch tevreden gevoel van de rijtijd en de absolute snelheid van de nieuwe auto reizen we aan het einde van de dag weer af naar huis. Er ligt werk op ons te wachten want het eerste race weekend staat 24 maart al voor de deur en dat is over 3 weken.